lördag 19 oktober 2013

Frostiga löv



Frostiga löv på Sandgrundsudden i Karlstad..
Otroligt snygga färger..

Frosty leaves in Sandgrundsudden Karlstad ..
Incredibly stylish colors ..




Alla dessa Löv


Färg och form..
Att promenera omkring i höstlöven är riktigt trevligt..

Color and shape ..
To walk around in the autumn leaves are really nice ..






Frost i gräset



Vintern är på väg, i morse var det frost i gräset..
Det är mössa, vantar och handskar som gäller nu..

Winter is coming, this morning there was frost on the grass ..
The hat, mittens and gloves for now ..






Bär



Hösten är fantastisk, färgerna är helt otroliga..
Dom här fotografierna är tagna under min promenad i Karlstads city



Autumn is amazing, the colors are amazing ..
 These photos were taken during my walk in Karlstad city





söndag 13 oktober 2013

Soon....


Soon....


Så gulligt..



So cute...




Karlstad

Gamla Stenbron

Skylten sitter vid älvkanten bakom Carlstads Conferens Centre
Gamla stenbron eller Östra bron började byggas 1761 sedan stadens borgare insatt att man måste ha en bro som motstod vårfloderna.
Byggansvarig blev den 29-åriga byggmästaren Anders Jacobsson. Han började bygga från norr där Fryksdals, Älvdals och Kils härader samt Nyeds bergslag hade tilldelats 464 fot och 10 pelare av bron. Staden tilldelades 110 fot och 3 pelare från söder. De 4000 kubikmeter sten som gick åt hämtades från Lamberget, Rudsberget och Svinbäcksberget. 
Byggnadstiden beräknades till 4 år. 1765 stod alla stenkaren och en del av valven färdiga. En träöverbyggnad gjorde bron någorlunda användbar. 1797 invigdes den. Gustaf IV Adolf var då landets konung och Nils Nilsson Silverskjöld länets hövding. Först 1811 var brobygget avslutat.
En sägen att byggmästaren A. Jacobsson skulle ha tvivlat på brons hållbarhet och därför hoppat i älven och dränkt sig stämmer inte. Han dog 1804 i sitt hem i Segerstad.
1914-1915 förstärktes stenkaren vid älvens botten med betong och 1956 likaså brons övre delar. Elektrisk belysning hade bron fått redan 1909. Lyktstolparna var av trä men byttes 1923 mot de nuvarande av järn.

Vid södra brofästet låg stadens Östra tull. Därifrån sträckte sig vägen rakt upp över Lagberget mellan Gamla Gymnasiet och Domkyrkan. På södra älvstranden fanns huvudsakligen garverier. Där vi nu står har också Östra hyttan varit belägen, en samling bostadshus av trä, som revs 1946. På andra sidan Pråmkanalen -till vänster om oss -låg Mollstugan, ett sämskinnsvaskeri, som brann så sent som 1966. 

Från norra brofästet utgick vägarna mot Filipstad och Kristinehamn - Stockholm. På ömse sidor därom anlades Västra och Östra kyrkogårdarna år 1800 och 1895.

Mitt emot oss på andra sidan älven, skymtar Sundsta Herrgård där Alfred Dahlgren under senare delen av 1800-talet drev laxkonservfabrik och brunnsrörelse, båda med internationell marknad. Källvatten därifrån hade mycket hög järnkarbonathalt. Senare leddes vatten tvärs över älven till "Karlstads Brunns- och Badinrättning", där Gamla badhuset nu ligger. I Brunnsparken och Brunnssalongen kunde man både dricka brunn och få medicinska bad -ja till och med njuta nyheten bastubad.
En tidsenlig miljö för 100 år sedan även i det gamla Karlstad.


Old Stone Bridge


Plate is located on the riverbanks behind Carlstads Conferens Centre
Old stone bridge or Eastern bridge was built in 1761 then townsmen informed that you have to have a bridge that withstood the spring floods .
Construction Manager was the 29 -year-old builder Anders Jacobsson . He began building from the north where Fryksdals , Älvdalsgatan and Kil counties and Nyeds mining had been allocated 464 feet and 10 pillars of the bridge. The city was awarded 110 feet and 3 columns from the south. The 4000 cubic meters of stone that was spent was retrieved from Lamberget , Rudsberget and Swine Creek Mountain.
The construction period was estimated at 4 years. 1765 was all stone manufacturer and part of the arches finished . A wooden superstructure bridge did fairly useful . 1797 was inaugurated . Gustaf IV Adolf was then the country's king and Nils Nilsson Silver Skjöld county chief. Only in 1811 was the building of the bridge completed .
A legend to the builder A. Jacobson would have doubted bronze durability and therefore jumped into the river and drowned himself is not true. He died in 1804 at his home in Segerstad .
1914-1915 was reinforced stone vats bottom of the river with concrete and in 1956 also bronze upper parts . Electric lighting had the bridge had already in 1909. Lampposts were of wood , but was changed in 1923 to the present of iron.

At the southern end of the bridge was the city's Eastern customs . From there, the road stretched straight up over Lagberget between the Old School and the Cathedral . On the south bank of the river were mainly tanneries . Where we are now also Eastern hut was situated, a collection of houses made ​​of wood, which was demolished in 1946. On the other hand, Barge Canal , to the left of us low - Moll cottage , a sämskinnsvaskeri , which burned as late as 1966.

From the northern end of the bridge proceeded roads towards Filipstad Kristinehamn - Stockholm . On either side of it were built Western and Eastern cemeteries in 1800 and 1895.

Opposite us on the other side of the river , glimpses Sundsta Manor where Alfred Dahlgren in the late 1800s drove laxkonservfabrik and well operating , both with international market. Spring water from there had very high iron carbonate content . Later led water across the river to the " Karlstad Brunn and bathing establishment ," where the old bath house is now located. In Brunnsparken and Well salon could both drink well and get medical bath and even enjoy news , hot bath.
A contemporary environment 100 years ago, also in the old Karlstad.




Vintage cars



Bilar från bilkyrkogården i Båstberg. Fotografierna är bildbehandlade i Silver Efex Pro 2...
Stilen på bildbehandlingen kallas Antique plate..............snyggt



Cars from car cemetery in Båstberg. The photographs are image processed in Silver Efex Pro 2 ...
The style of the image processing is called Antique plate .............. nicely














Car Cemetery


Ivansson bilskrot

Båstnäs bilkyrkogård


Verkligen en annorlunda sevärdhet, norra Europas enda bilskrot i sitt slag och storlek, med cirka 1000 bilar. När du möts av den gamla vägskylten "Här slutar allmän väg" har du färdats 25 km längs slingrande grusvägar, och kommit till norska gränsen, nästan till världens ände.
Du omges av skog, vatten och stillhet.

Här finns massor av skrotade bilar från 40-, 50- och 60-talen, en ren nostalgitripp för den motorintresserade. För många konstnärer och fotografer är bilskroten, med delvis överväxta bilar, en inspirationskälla.
Naturen tar åter igen över industri- och konsumtionssamhället. En kick för kreativiteten.


Skrivet på några sittunderlag, uppspikat på en dörr finns denna hälsning från ägarna. Vi ber er att ha detta i tanken när ni besöker den fantastiska skroten...

 "Skroten är privat område. Gå runt och titta, fotografera är inget problem. Men vill ni köpa delar eller har frågor Ring! Plocka ej av delar eller förstör.
This car cemetery is private property. You may still look, take pictures but DO NOT take away parts. Do not destroy or in any other way disrupt this place. If you open a car door, please shut it again so the next visitor get the same experience as you did!! For info: after about 30 burglarys this year I'm fed up with it! I've made traps in the buildings so if you get hurt or die, I DON'T CARE! Remember in this place no one can hear you scream..."